عوامل موثر بر آسیب پذیری نرم افزار

با وجود تمام تلاشی که توسعه‌دهندهٔ تیم شما برای بالا بردن امنیت نرم‌افزار تولید شده می‌کند، گاهی همه چیز مطابق انتظار پیش نرفته و آسیب‌هایی غیرقابل پیش‌بینی به وجود می‌آیند؛ این آسیب‌ها در واقع به هرچه امن‌تر شدن نرم‌افزار شما کمک می‌کنند و در نهایت به نفع شرکت تمام شده و باعث می‌شوند که از همین ابتدا فکری برای این مشکل بکنید.

1. استانداردهای کدنویسی ناامن‌
استانداردهای کدنویسی ناامن یکی از اصلی‌ترین عوال ایجاد اختلال در اپلیکیشن‌ها است؛ تنها به این دلیل که امنیت از ابتدا یک اولویت نبوده است! عملکرد صحیح یک محصول ملاک تشخیص میزان حرفه‌ای بودن کار یک توسعه‌دهنده است و اصلا امنیت محصول ملاک این سنجش نیست! شاید یکی از علل این باشد که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف همواره خود را از طرف شرکت زیر فشار می‌بینند چرا که باید اپلیکیشن‌های جدید را طبق قول و در موعد از پیش تعیین شده تحویل دهند و همین مسئله باعث می‌شود که برخی جنبه‌های امنیتی کار تحت‌الشعاع قرار گیرد.

گذاشتن تمام تمرکز روی ضرب‌العجل، بهایی دارد که باید پرداخت و این بهای گزاف در این مورد، امنیت محصول است نه عملکرد آن زیرا عملکرد خوب اولین چیزی است که نظر هر کاربری را جلب می‌کند. در واقع، درصد قابل‌توجهی از شرکت‌ها قبل از بیرون دادن اپلیکیشن جدید، اصلا زحمت چک کردن میزان امنیت آن را به خود نمی‌دهند.

به کارگیری نرم‌افزارهایی که امنیت پروژه را طی مسیر کدزنی محک می‌زنند، یکی از راه‌حل‌های این مشکل است. در واقع با انجام این‌کار نه تنها می‌توان از عدم بروز مشکل پس از اتمام کار اطمینان حاصل کرد بلکه امکان پیش آمدن ضررهای مالی که در نتیجه عدم دقت پیش آمده‌اند و میزان امنیت پروژه را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند نیز به حداقل می‌رسد.

2. عدم استفاده ازتمهیدات امنیتی به روز
امروزه دنیای امنیتی در نتیجهٔ وجود مشکلات و آسیب‌ها همواره در حال تغییر است. بنابراین هرچقدر هم که تیم امنیتی شما قوی و قادر به حل هر گونه مشکلی در کسری از ثانیه باشد، باز هم موضوع جدید برای یاد گرفتن وجود دارد. سعی کنید از تسترها و توسعه‌دهندگان تیم خود بخواهید تا هیچ فرصتی را برای آشنا شدن با تمهیدات جدید از دست ندهند.

اگر توسعه‌دهندگان شما با تازه‌ترین راه‌های کنترل امنیت پروژه آشنا باشند، همکاران بخش ایمن‌سازی بدون شک می‌توانند زمان خود را صرف شناسایی جدیدترین آسیب‌ها و پیدا کردن راه‌حل برای آن‌ها باشند. به علاوه، استفاده از تمهیدات امنیتی پس از دیپلوی کردن کدها، الزامی است و توسعه‌دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که محصول از این پس در هیچ یک از به‌روزرسانی‌ها با مشکلی مواجه نخواهد شد.

3. آسیب‌پذیری ذاتی زبان‌های برنامه‌نویسی
داشتن آگاهی و دانش کافی در مورد مشکلاتی که به واسطه استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی خاص ایجاد می‌شود منجر به تولید یک اپلیکیشن درست و حسابی می‌شود. تیم توسعهٔ شما بدون شک می‌داند که برای هر نوع اپلیکیشن چه زبانی مناسب‌تر است و در نتیجه می‌بایست با میزان آسیب‌پذیری آن زبان نیز آشنایی کافی داشته باشد و بداند که این میزان می‌تواند باعث ایجاد مشکل بشود یا خیر.

از آنجایی که هیچ زبانی از آسیب‌ها مصون نیست، با استفاده نکردن از یک زبان خاص نمی‌توان ادعا کرد که اپلیکیشن تولیده شده به مشکل برنخواهد خورد. به جای این‌کار، بهتر است توسعه‌دهندگان و تیم امنیتی با یک همکاری مشترک، سعی در یافتن نقاط ضعف و قوت زبان مورد نظر کرده و خود را جهت حل مشکلات احتمالی آماده کنند. هر یک از این تیم‌ها باید منافع و مصالح دیگری را نیز مد نظر قرار دهد تا بتوانند یک تعامل برد-برد را تجربه کنند.

با این درک متقابل، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا نقاط آسیب‌پذیر زبان مورد نظر را شناسایی کنند و تیم امنیت تمام تلاش خود را جهت برطرف کردن آن قبل از دیپلوی کردن اپلیکیشن به کار گیرد که در این صورت از هدر رفتن وقت، انرژی و همان‌گونه که در بالا اشاره شد، هزینه جلوگیری خواهد شد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 5 اسفند 1395 | 19:45 | نویسنده پوریا پورفرزی : پوریا پورفرزی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.